sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Pariisi

Olipa meillä kiva miniloma tyttären kanssa Pariisissa. Matkaan lähdimme torstaina puoli kymmenen lennolla, lento kesti vain kolme tuntia ja Pariisiin laskeuduttiin iltapäivällä. Emme osanneet ottaa oikeaa bussia lentokentältä vaan menimme bussilla Operan alueelle ja ajattelimme reippaana kävellä hotellille. Matkahan ei varmaan ollut kuin 1,5 km, mutta minun suunnistus taidoilla teimme pieniä harharetkiä. Kysyimme pari kertaa neuvoa ja ranskalaiset olivat kyllä tosi kohteliaita ja auttavaisia. Kaikki puhuivat englantia ja neuvoivat parhaansa mukaan meitä puoliksi eksyneitä turisteja. Vihdoin pääsimme Champs Elyseelle ja siinä kohtaa meinasi minulla usko loppua, että löydämmekö hotellille. Kysyin vielä viimeisen kerran neuvoa ja ihana rouva neuvoi meidät eteenpäin ja hotelli olikin noin 150 metrin päässä.

Hotellimme oli ****, mutta kaksi tähteä tuli varmasti tuosta sijainnista ja ihanasta henkilökunnasta, koska huone oli kyllä tosi kulunut ja jo parhaat vuotensa nähnyt, mutta kelpasi meille. Hotellin aamiainen oli riittävä ja monipuolinen. Nauratti, kun tänä aamuna henkilökunta täytti appelsiinimehua säiliöön, ei ollut mitään tiivistettä niinkuin suomen hotelleissa vaan aitoa Tropicanaa  :)

Torstaina kävimme Riemukaarella ja oli kiva, kun aurinko jo laski ja kaupungin valot syttyivät. Rappusia oli kaaren päälle kiivettävänä aika kiitettävä määrä (edelleen pohkeet aivan jumissa)

Perjantaina kävimme vierailulla Eiffel tornissa. Ensin jonotimme alhaalla tunnin, sitten ylös ja voi kuinka kova tuuli ylhäällä oli. Tytärkin aivan tärisi kylmästä. Jätimme kylmyyden vuoksi huipulle menon toiseen kertaan. Myös alaspäin oli kova jono hisseille ja kävelimme raput alaspäin. Näin vanhemmiten minulle on tullut aika kova korkean paikan kammo eli alaspäin tulin kaiteita puristaen. Kävelimme sitten hotellille ja poikkesimme syömään molempina iltoina samaan ruokapaikkaan.

Lauantaina lähdimme hyvissä ajoin jo lentokentälle ja neuvojen perusteella bussin otimme Riemukaarelta eli matkalaukkuja piti raahata vain n. 200 metriä. Lentokentällä sitten seikkailimme eri terminaalien välillä, kun kävimme loungessa ja minulle meinasi jo tulla paniikki, että kerkeämmekö koko lennolle. Aikaa jäi sitten vielä Tax Free ostoksiinkin :)

Paluulennolla saimme tyttären kanssa kahdestaan 3 paikkaa eli ei ollut ahdasta. Ilmat suosivat meitä tuulesta huolimatta, sää oli kuin meidän syyskuu, jopa aurinko paistoi eilen.

Nyt kotona ja huomenna serkkuni luokse perinteiselle Itsenäisyyspäivä päivälliselle, ainoastaan muutaman päivän myöhässä.

Postaat Riemukaaren ylätasanteelle.

Aamiaisasua perjantailta:
silkkipusero- Massimo Dutti
housut- Mac
laukku- LV Povhette
vyö- LV

Hotellimme, Amarante

1. Ihania kuvia Pariisista ! Ranskassa ja varsinkin Pariisissa on tosiaan tuo Hotelli-luokitus vähän erilainen ;)

1. Olin jo aikeissa kommentteja lukiessa vaihtaa hotellia, mutta kahdestaan tytön kanssa matkatessa arvostin tuota sijaintia.

2. Matkapostaukset ovat aina parhaita, ruokapostausten ohella :) Aivan huippu ihania kuvia, noista kannattas teettää kanvas-tauluja!

1. Kiitos Satu, minäkin tykkään matkapostauksista, ruoka-aiheet ei kauheasti kiinnosta (sisko kokki ja äiti leipuri). Tytär otti osan noista kuvista ja minustakin aika onnistuneita. Tauluidea kuullostaa kivalta.

3. Minä harkitsin myös kiipeämistä Riemukaarelle, mutta kyltin mukaan portaita oli 284, joten jätimme laiskoina väliin :)

Meillä oli 4 tähden hotelli ja ensimmäistä kertaa Pariisissa hotellin osoittautui luokituksensa veroiseksi. Hotellimme ei ollut noin keskustassa kuin teidän vaan lähempänä Montmartrea.

Ihanat nuo iltakuvat Eiffeliltä.

1. Juu, kyllä edelleen tuntuu noissa pohkeissa. Haukoin kyllä ylhäällä henkeä, tytär ei tainnut edes hengästyä. Osa nousijoista kyllä huilaili matkan varrella. Minäkin tykkäsin kuvista. Erilaisilla säädöillä olisi varmaan saanut vielä kivempia, mutta sormet oli niin jäässä.

4. Aivan ihania kuvia, kertakaikkisen upea mielikuvamatka :)

1. Kiitos Dahlia, luulen että palaamme ajatuksissa vielä monta kertaa matkaan.

5. Mahtavia kuvia. Mäkin haluan vielä joskus tuonne.

1. Minäkin haluan :), josko mies pääsisi seuraavalla kerralla myös mukaan.

6. Ihania kuvia! pariisi on kullä kaunis kaupunki. :) olit blogini ensimmäinen kommentoija, kiitos siitä.

1. Ole hyvä, matkakuvia ja postauksia on aina kiva lukea.

Kiitos kun kävit ja kiitos viestistäsi.